OPlev Verden

Hovedkoncept:
Elever skal kunne komme ud og opleve verden i skoletiden. Uden lærer.

Se koncept video (1:30 min)

Filosofien bag:
Dagens skoleelever sidder størstedelen af skoletiden i klasselokalet. Her sidder op til 30 elever i hver klasse i ca. 29 lektioner pr. uge. Altså er elevens verden geografisk begrænset til klasselokalet og tidsmæssigt får eleven ned til 1/30 del af tiden at tale i.

“Oplev verden” giver elever mulighed for at komme ud og opleve verden som en del af selve undervisningen. Enten alene, eller sammen med nogle få elever.


Fordele:

  • Godt for de elever som har svært ved at sidde stille i længere tid.
  • De eventyrlystne kan få lov at udforske verden.
  • Elever får vigtig empiri som er med til at udvikle dem

Som det er nu er skolen hermetisk lukket i forhold til omverden. Det er kun i praktikken i 8-9 klasse, at eleven får lov at opleve verden i et par uger.
“Oplev Verden” giver elever mulighed for større og større kontakt med omverden i takt med alderen. Her de kan lære og erfare hvordan det er at være menneske i verden. Hvor deres personlige dannelse styrkes i kraft af de personlige valg, de træffer.

Elever kan vælge aktivitet ud fra en række kategorier:
Natur
Virksomhed
Kultur
Sport
Løse opgaver for private (evt. få løn for det)
etc.

Lærere, virksomheder, privatpersoner etc. lægger konkrete aktiviteter op.
F.eks. kan en virksomhed som Vestas vælge at udbyde 10 lektioner pr. uge, hvor elever i alderen 12-16 år kan komme og se dele af virksomheden. Og evt. få lov at prøve at udføre simple opgaver.
Hver aktivitet kan godkendes af relevante myndigheder, så eleven kan stole på, at man kommer til et godkendt sted. Der vil stå tydeligt markeret, hvilken godkendelse den enkelte aktivitet har.

Når en elev har fundet en aktivitet i appen, kan eleven vælge at booke en tid. Dette vil sende beskeder til følgende:

  • Læreren, som skal godkende.
  • Evt. også Forældrene, som skal godkende

Hvis lærer (og evt. forældre) godkender, sendes besked til relevante interessenter (virksomhed, privat opgavestiller etc.).
Hvis interessenterne godkender, har eleven fået en aftale.
Når aftaletiden nærmer sig, kan eleven (eller flere, hvis de vælger at gå sammen) tage afsted fra skolen og hen til aktivitetsstedet. Her vil det muligvis være praktisk, hvis aktiviteterne ligger sidst på dagen, så eleven(erne) ikke behøver komme tilbage på skolen den dag.

Der skal være muligt at ansøge om ekstraordinære aktiviteter, der varer op til en uge. Dette skal dog argumenteres grundigt for, før der gives tilladelse.

15.07.2021
joneikholm@hotmail.com

Læring Sker i Frivillig Handling